Kisah MEI (suka vs duka)

Friday, May 14, 2010 12:23 AM Posted by umiefull
Bismillah.


Alhamdulillah3x
Atas nikmat iman & islam.
Aku masih masih bernafas di bumi Allah ini..

Demi masa..

Bagi aku, bulan MEI ni mmg spesial..
sape tak setuju, angkat ibu jari kaki!

Kenape??

Sebab...(Jom, nak share beberapa fakta2 menarik!)

Umum
> 1 MEI - Hari Buruh SeMalaysia ( ke sedunia eh?)
> Ahad minggu kedua - Hari Ibu
> 13 MEI - Peristiwa berdarah tanah air (+ bday AYU & AKMAL)
> 16 MEI - Hari Guru
etc  (sbb xbrpe igt)

Famili
> 4 MEI - Tarikh kelahiran abg 2nd ku
> 9 MEI - Tarikh kelahiran adik ku
> 14 MEI - Tarikh kelahiran aku
> 31 MEI - Tarikh kelahiran abg 1st ku

Dipendekkan kisah, anak2 yg ke 2 dan ke bawah dlm family aku, sume lahir dlm bulan MEI.=)

Kawan-kawan
- sampai ke saat ni, aku dah jumpe 3 orang yang same tarikh lahirnye dgn aku..
> Syahril Nasyriq bin Hadi (class-mate) [SMAPL]
> Zatul Amrah bt Muhammad Nazri (room-mate) [INTEC]
> Adik Syah (class-mate) [PLKN] ( sori syah, xigt ape name penuh ko..n nape ntah panggil ko adek)
> ..............    .(soul-mate)

Lucu
> orang wish sebulan awal..pastu confident habis..bile org bgtahu yg betul, xnak caye..
   (haha...thanx jg, sbb ko igt kan aku pasal ni...nasib la badan...)
> ade pulak tu org tanye..
  "mi, esok bday ko eh..?"
   .......(muka blur + tergelak2)
  "haha...aku tak tahu nak bt expression cmne, sbb xpenah org tanye cmtu.." (wajar ke soalan ni eh? haha)
 

Selain tu, antara peristiwa bertuah yg pernah berlaku pada 14 MEI
> Seminggu hari raya (14 MEI 1989)
> Maulud nabi (zaman skolah menengah, xigt exactly tahunnya)
   -igt lg, kol emak kat public phone hostel, n cakap
   " tahun ni, maulud nabi, maulud sy jugeee.." (selepas diolah)
> Untuk tahun ni, jatuh pada Sayyidul Ayyam (penghulu segala hari)...
   -Alhamdulillah...

         ++++++

Fakta2 ni, yang umum tu , komfem la semua org tahu kan?

Tapi,
Sape yang perasan, ada lagi 1 fakta umum,
yang lebih penting drpd semua tu, yang kita tak tahu, atau kurang ambil tahu..??

Cepat, mengaku sekarang! (haaa....)


14hb MEI 1948,
Merupakan tarikh keramat di bumi Palestin,
bilamanaYahudi Zionis telah mengumumkan Negara Haram Israel!

British mengundurkan tentera & pemerintahannya ke atas Palestin apabila
'Negara Israel' yg merdeka diisytiharkan secara rasminya pada 15hb MEI 1948.


Perkara ini juga dikenali sebagai NAKBAH PALESTIN,
yang bermaksud, malapetaka @ bencana besar yg menimpa Palestin,
rentetan drpd penubuhan negara haram tersebut.

Kesannya, Yahudi Zionis telah mengusir lebih drpd 60% (kira-kira 800 000 org) penduduk Palestin,
menghancurkan perkampungan mereka, selain membunuh penduduk tempatan. Perkara ini berlanjutan
dan masih berterusan sehingga ke hari ini!

                                     ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dalam kita bergembira, sebenarnya masih ramai lagi yang menderita.

Masih terkesan hingga kini, kata2 seorang insan..

" Orang selalu ingat hari lahir je..Tapi hari mati tak pernah nak ingat.." 

                   ...gluurrrppp...

Ingat, semakin bertambah usia, petanda semakin singkat masa di dunia.

Sama-sama kita renungkan...


*nway, thanx pd semua yg wish & doa2 yang diberikan..=)

9 Response to "Kisah MEI (suka vs duka)"

  1. Tengku Nadhirah Says:

    Tengku Nadhirah like this =)

  2. aisyahrkh7 Says:

    aisyahrkh7 like this too..

    didoakn berkat masa yg telah, sedang dan masih berbaki..
    with Allah is the best goals to return to..

  3. yellowrose Says:

    hepy besday umi!

  4. umiefull Says:

    thanx to nad, aisyah & kak roskunin =)

  5. Muneera MH Says:

    selamat hari tua umi...

    may Allah bless u my dear

    sayang umi

    (akhawat kene sweet..kan3 =p)

  6. halizamahdi Says:

    hEpi belatEd bEsdAy tweety !! :)

  7. bawahbumi Says:

    hepi besday kak umi.smlm x sempat
    plak nak jumpe balik.hehe..

    selamat la ye semua dunia maupon akhirat
    go go.kak umi bole!

  8. umiefull Says:

    tq kak mun & nasya..ameen

    kak liza: haa..belated tu,
    maknenye dah lupe la tu..
    dulu sy penah bt formula nak sng igt: 123 & 145
    hee..=P (so igt smpi skrg)

  9. лuЯ ДfỈfãђ лãzЯỈ Says:

    UMIIII!!!!!


    TATAW PON UMI ADE BLOG..WOKEY..DA SAVE LINK..NICE ! :)

Post a Comment